Meditatie: 10 Daagse Stilte Vipassana Meditatie

Het is nu precies een week geleden dat ik terug kwam van mijn 10 daagse stilte vipassana mediatie retraite. Woorden als sex, helse pijn, heerlijkheid, rust en een paar kilo lichter omschrijven mijn ervaring aardig. Aangezien ik nog midden in de retraite blues zit een mooi moment om mijn ervaring te delen.

Achtergrond Vipassana Meditatie

Voor dat ik inga op mijn eigen ervaring deel ik graag wat achtergrond informatie met jullie. Vipassana betekent letterlijk ‘de dingen zien zoals ze werkelijk zijn’, het is een van India’s oudste meditatietechnieken. Meer dan 2500 jaar geleden werd het herontdekt door Gautama de Boeddha, het werd door hem onderwezen als een universele remedie voor universele kwalen, als *de kunst om te leven*. Deze niet-sektarische techniek heeft als doel de totale eliminering van mentale onzuiverheden en het resulterende hoogste geluk van volledige bevrijding. Genezing – niet enkel het genezen van ziektes, maar het wezenlijk genezen van al het menselijk lijden, is het doel ervan. Je kunt het dus echt zien als een cursus om veel meer focus te creëren en in het nu te leven. Deze cursus kan door iedereen met elke religieuze achtergrond gevolgd worden.

Mijn ervaring

Mijn Vipassana mediatie ervaring heb ik opgedaan bij Dhamma Pajjota in Belgie. Dit was de eerste die ik tegenkwam op het Internet en er stond gratis. Hollander als ik ben dacht die moet ik hebben. Niet wetende waar ik nou precies aan begon. Met gezonde spanning reed ik samen met een maatje richting Belgie. Bijna aangekomen moesten we nog wat route aanwijzingen vragen. De heer die we aanspraken zei: ” Allee die sekte bedoelt u? ” Dat begon al goed dus.

Dahmma Pajjota

Dahmma Pajjota

Eenmaal aangekomen bij een prachtige rustige locatie moesten we inchecken. Het viel me op dat er weer duidelijk gevraagd werd om niet binnen de 10 dagen te vertrekken. Dit was bij het online inschrijven ook het geval maar afijn zo moeilijk kon het toch niet wezen. Na het spullen plaatsen op de kamer kwam de introductie meeting waar we nog mochten praten. Na de start van de opleiding diende we ons aan de volgende voorschriften te houden:

  1. Onthouden van het doden van welk levend wezen dan ook
  2. Onthouden van stelen
  3. Onthouden van alle seksuele activiteiten
  4. Onthouden van liegen
  5. Onthouden van alcohol en drugs

Voor oud studenten waren de extra regels van toepassing:

  1. Onthouden van eten na 12.00 ’s middags
  2. Onthouden van sensueel vermaak, make-up, sieraden
  3. Onthouden van hoge luxueuze bedden

Daarnaast was edele stilte van toepassing wat inhield 10 dagen niet communiceren. Dus niet praten, elkaar aankijken, schrijven, lezen etc. Uiteindelijk was dat nog het meest makkelijke van de hele cursus.

Onze dagen bestonden uit een strikt dagelijks schema. Dit schema zag er als volgt uit:

Het Schema

4.00 Gong, opstaan
4.30-6.30 Meditatie in hal of op eigen kamer.
6.30-8.00 Ontbijt en rustpauze
8.00-9.00 Groepsmediatie in de zaal
9.00-11.00 Meditatie in hal of op eigen kamer
11.00-12.00 Middageten
12.00-13.00 Rust, of vragen aan leraar
13.00-14.30 Meditatie in hal of op eigen kamer
14.30-15.30 Groepsmediatie in de zaal
15.30-17.00 Meditatie in hal of op eigen kamer
17.00-18.00 Theepauze
 18.00-19.00 Groepsmediatie in de zaal
 19.00-20.30  Lezing door Goenka
 20.30-21.00  Groepsmediatie in de zaal
 21.00-21.30  Vragen stellen
 21.30  Slapen

Start van de cursus

Dag 1 ging de gong voor het eerst om 04.00. Pff dat is even wennen zeg, maar gelukkig ben ik een ochtend mens dus vond ik dat niet echt een probleem. Verzamelen in de meditatie hal en we moesten een aantal zaken herhalen waar we ons aan zouden moeten houden om het meest te halen uit deze cursus. Onze wijlen leraar via audio/dvd de heer Goenka noemde het naast cursus ook de techniek. En weer herhalen dat we niet zouden vertrekken in die 10 dagen. Mmmm toch bijzonder.

Dhamma hal

Dhamma hal

Bij de start van dag 2 begreep ik waarom ze ons drie keer lieten beloven niet weg te gaan. De eerste dag 10.5 uur vipassana meditatie veroorzaakte zo ongelofelijk veel fysieke pijn dat je op het eind van dag 2 nog maar 1 ding wil. Vertrekken. Daarnaast merk je dat het zo lastig is te focussen op je ademhaling omdat je gedachten constant alle kanten opgaan. En de dagen lijken door het schema zo ontzettend lang te duren. Slapen, mediteren, eten etc etc.

Dag 3 was de start van een bijzondere ervaring vanaf dat moment heb ik 2.5 constant aan sex lopen denken. Bij andere opleidingen heb ik wel eens gehoord dat wanneer je sex met iemand hebt dat je drie jaar lang een energetische band met iemand hebt. Dan denk je mmm zou kunnen. Nou in zo’n 10 daagse komt je hele seks leven van de afgelopen 3 jaar voorbij. Hetzelfde geldt voor films je mixt alles in gedachten constant door mekaar. Een interview met de leraar gaf inzicht. Hij vertelde dat je lichaam als een harde schijf werkt. Alles wat je doet, kijkt, communiceert wordt opgeslagen. Wanneer je zoals bij zo’n 10 daagse geen nieuwe input opslaat komt alles naar boven. Ik hou van zulke simpele vergelijkingen.

Dag 4 was de start van de Adhitthana zittingen. Dit worden ook wel zitting met sterke vastberadenheid genoemd. Dit hield in dat je een uur lang volledig stil moest zitten. Een flinke uitdaging omdat na een half uur wil je eigenlijk je been, voet of iets anders verplaatsen. Het doel van deze zittingen is het creëren van meer vastberadenheid en scherpte van de geest. Dagelijks waren er 3 van deze zittingen. Als het zo lees klinkt het heftig, echter ik vond het de meeste fijne zittingen op een dag. Het zorgde er echt voor dat je diep in de meditatie kon gaan en minder afgeleid was met gedachtes.

Vanaf dag 5/6 merkte ik dat ik steeds meer in het ritme kwam. Daarnaast nam de chaos van constante gedachtes af en werd ik scherper waardoor ik de sensaties zoals genoemd door heer Goenka kon ervaren.
Als ik het vertel aan anderen vind ik het zelf daar klinken. Wat er bij mij gebeurde is dat ik met mijn geest als een barcode scanner over mijn lichaam kon gaan waarbij ik allemaal sensaties kon waarnemen. Belangrijk hierbij is om gelijkmoedig te blijven. Dus niet hechten aan de prettige sensaties en geen afkeer creëren tegen de pijnlijke sensaties. Zoals alles in het leven komen dingen en ze gaan. Die fijne sensaties kun je ook vergelijken met lichte schokjes over je lichaam. Anderen die ik sprak gaven aan helemaal via hun ruggenmerg tot aan hun hersens te gunnen gaan. Ik weet het, klinkt wazig allemaal maar realiseer je dat ik op dit gebied best nuchter ben. Ik zie mezelf als onderzoeker en probeer nuchter en neutraal tegen dit soort zaken aan te kijken.

De overige dagen kom je steeds meer in het ritme en steeds dieper in je vipassana mediatie omdat de focus steeds beter wordt. De rust in je hoofd en het heerlijke strakke regime werkte voor mij enigszins verslavend. Op dag 10 mag er weer gepraat worden zodat men geleidelijk weer kan wennen aan het ‘echte leven’. Pff dat viel me zwaar. Verdwaasd stond ik afgezonderd naar de wolken te kijken. Toen sprak iemand me aan met “hoe heb jij het gehad” en dan kom je steeds meer terug en ga je ervaringen delen met elkaar. Wat grappig is dat veel ervaringen waarvan je dacht dat je gek was overeen kwamen met die van anderen.

Donaties

Ik schreef aan het begin van dit artikel dat deze 10 daagse gratis waren. Om toch de kosten van de cursus, kost en inwoning te kunnen betalen werkt men met donaties. Deze zijn naar je eigen draagkracht en worden gegeven met het idee dat je er niks voor terug hoeft maar andere ook deze cursus kunnen volgen. Bijzonder om te zien dat in deze tijden een centrum als deze toch een positieve balans hebben. Mooi.

Conclusie

Een fantastische ervaring die zeker voor herhaling vastbaar is. Ja je ervaart onprettige sensaties echter het creëren van zoveel focus en rust is iets wat vraag om meer. Naast mijn dagelijkse beoefening van Mindfulness meditatie zet ik ook weer technieken uit deze ervaring in. Of het voor iedereen geschikt is dat weet ik niet. Als je het me eerlijk vraagt, denk ik dat sommige dusdanig in hun hoofd zitten dat mindfulness meditatie toegankelijker is. Wil je leren mediteren? Kijk dan HIER voor onze workshops.

Over de auteur:

Daniel Kluken is oprichter en bedenker van de FitMe methode. Als onderzoeker is hij constant bezig op welke manier we het menselijk potentieel kunnen uitbreiden en meer geluk kunnen ervaren in ons leven.

Comments

comments

By | 2017-03-23T14:56:28+00:00 april 26, 2015|Categories: Mind|Tags: , , , |0 Comments

About the Author:

Lifehacker, Onderzoeker en Trainer. Op één grote ontdekkingsreis met als doel technieken van over de hele wereld te ontdekken en ervaren die meer energie, mentale veerkracht opleveren.

Leave A Comment